Purchasing & supply chain management | Arjan van Weele

Freek Andriesse | Arjan van Weele’s ‘Purchasing & Supply Chain Management’ is een Nederlands exportsucces en het verspreidingsgebied wordt met elke nieuwe editie groter. Inmiddels wordt het gebruikt van Zuid-Afrika tot Noorwegen, van de VS tot Iran. En, zelfs in China waar een in het Chinees vertaalde versie voor enkele dollars in vele tienduizenden zijn weg naar de markt vond. 


Arjan van Weele Purchasing & Supply Chain Management’

De eerste druk in 1994 was een pure vertaling van ‘Inkoop in strategisch perspectief. Analyse, strategie, planning en praktijk’ dat door Van Weele in 1988 op de markt werd gebracht. Van laatstgenoemde werk verscheen in 2008 een zesde en met recht ‘geheel herziene’ druk.

 

De auteur heeft Purchasing & Supply Chain Management inmiddels meer toegesneden op de internationale markt. Qua uitstraling en opmaak heeft het de internationale allure van standaardwerken op andere vakgebieden. Het grootste deel van de inhoud is gelijk aan dat van de zesde druk van ‘Inkoop in strategisch perspectief’ en daardoor zijn de vele verbeteringen die daarin zijn aangebracht ook terug te vinden in dit Engelse tekstboek (compleet nieuwe hoofdstukken, nieuwe teksten: onder meer de inkoop van services, public procurement, het ontwikkelen van category sourcing strategies en maatschappelijk verantwoord inkopen).

 

Eén van de verschillen is dat wij in het Engelse boek zeven uitgebreide zogenoemde ‘integrative cases’ aantreffen. Een curieus verschil tussen beide werken is dat in het Engelse boek aandacht wordt besteed aan het voor inkoop essentiële begrip ‘trust’ en door welke factoren dat wordt beïnvloed, terwijl wij over vertrouwen in Inkoop in strategisch perspectief’ niets terugvinden. Dat zou, en dan liefst nog wat uitgebreider besproken, terug kunnen komen in de zevende editie van het Nederlandse standaardwerk. 

 

Purchasing & Supply Chain Management
Analysis, Strategy, Planning and Practice

Arjan J. van Weele

Cengage Learning, 2009
BESTEL

INHOUDSOPGAVE

PART ONE: CORE CONCEPTS
Chapter 1: The role of purchasing in the value chain
Chapter 2: Industrial buying behaviour: decision-making in purchasing
Chapter 3: The purchasing management process
Chapter 4: Purchasing and facilities management
Chapter 5: Buying business services
Chapter 6: Public procurement
Chapter 7: Market structures and supply market research

PART TWO: STRATEGY AND PLANNING
Chapter 8: Outsourcing and risk management
Chapter 9: Purchasing and business strategy
Chapter 10: Category sourcing: getting better performance from suppliers
Chapter 11: Purchasing, innovation and quality management
Chapter 12: Purchasing, logistics and supply chain management
Chapter 13: Organization and structure of purchasing
Chapter 14: Performance measurement and governance in purchasing

PART THREE: IMPLEMENTATION
Chapter 15: Preparing for partnership with suppliers: cost approaches and techniques
Chapter 16: Buying and supply management in retail
Chapter 17: Purchasing, corporate social responsibility and ethics