Uitbesteding in de vliegtuigindustrie

Nog niet zo lang geleden timmerde de timmerman, rekende de boekhouder, kraamde de kraamhulp en maakt de schoonmaakster schoon. Inmiddels timmert de boekhouder aan de weg, rekent de timmerman zich rijk, kraamt de schoonmaakster moeilijke taal uit en ziet de kraamhulp eindelijk haar kans schoon. Heeft u nog geen businessmodel? Dom, dom, dom. Business model generation is een hype. Hoe konden we in hemelsnaam zonder!?


Alexander Osterwalder en Yves Pigneur schreven er een boek over dat zo mooi is, dat het zonde is om open te slaan. Was vroeger de vraag ‘wat doet u?’ inmiddels ‘wat is uw verdienmodel?’ In NRC Handelsblad sloegen Fokke & Sukke dat zo plat als een dubbeltje: Fokke: ‘Nou, we zijn er eindelijk uit!!’ Waarop Sukke zegt: ‘We gaan dit jaar zoveel mogelijk kroketten maken en die zo duur mogelijk verkopen’. In de kern is dat natuurlijk het verdienmodel van elke onderneming.

 


Toeleverancier

In dit verdienmodel speelt uitbesteding vaak een centrale rol en daarom gaat het zo goed met de inkoopprofessie. Daarbij wordt het wiel steeds opnieuw uitgevonden. Laatst was ik bij een toeleverancier van de vliegtuigindustrie. De vliegtuigbouwers besteden steeds meer uit. Daarbij lijkt de nieuwe generatie uitbesteders alle fouten te willen herhalen die elders zijn gemaakt om er zeker van te zijn dat het ook fouten waren. Boeing’s Dreamliner is drie jaar later op de markt gekomen (onder meer) omdat het bedrijf uit Seattle meer ging uitbesteden en dat ook nog eens deed aan de andere kant van de wereld. Ook Thomas Enders, de topman van ’s werelds grootste vliegtuigbouwer Airbus, betaalt zijn leergeld als hij niet oppast. Het bedrijf heeft een magere marge van 1,4 procent, terwijl het de toeleveranciers juist voor de wind gaat.


Ignacio Lopez

‘We willen een deel van jullie marge hebben’, is nu Enders’ boodschap. Anders gezegd: lagere prijzen, alsof je daarmee je eigen inefficiency oplost. Dat hebben we eerder gezien in de automobielsector. De Spaanse superinkoper Ignacio Lopez zette als CPO bij Volkswagen de toeleveranciers stevig onder druk wat hem het predikaat Wurger van Wolfsburg opleverde. De technologie voor vliegtuigen komt steeds vaker bij toeleveranciers vandaan die complete systemen (landingsgestellen, rompen, vleugels, motoren) assemblies en subassemblies leveren. Of afknijpen de geëigende manier is om met die kleine groep van hoogwaardige toeleveranciers om te gaan valt te betwijfelen. Het etiket Tiran uit Toulouse voor Airbus’ CEO Enders is heel wat makkelijker opgeplakt dan verwijderd.  

 

Freek Andriesse

Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Isis Rusin (woensdag, 01 februari 2017 17:51)


    If you want to improve your knowledge only keep visiting this web site and be updated with the most up-to-date news posted here.